Het Shock Clock-systeem is een unieke analyse van de vering onder het rijden. Hiermee is het mogelijk alle bewegingen van de vering vast te leggen; o.a. hoe vaak deze aanslaat en hoeveel slag er gebruikt wordt. Het systeem verzendt hoogfrequente geluidsgolven in een telescopische stang. Het werkt volgens het principe van Doppler. De afstand wordt 240 keer per seconde berekend binnen 0,5 mm. Dit is vele malen sneller dan bijvoorbeeld een videocamera. Het systeem is ontwikkeld om rijders meer voordeel en feedback te bieden op het circuit. Deze procedure zal ervoor zorgen dat uw motor presteert op een hoger niveau! Op deze manier worden problemen opgelost waarvan sommige rijders niet wisten dat ze die hadden. Dankzij data logging is het mogelijk om op de limiet rijden zonder dat de vering onvoorspelbare bewegingen maakt wat leidt tot een crash of langzamere rondetijden.
-DOEL-
Snellere rondetijden door uw vering te optimaliseren.
Het eerste probleem met testrijden is dat er meestal gevonden wordt naar wat men zoekt. Vaak denkt men dat wanneer er een wijziging aan de vering heeft plaatsgevonden dat het beter is. Dit komt ook door het geloof en vertrouwen wat men in de veringspecialist heeft. Maar of het nu daadwerkelijk beter is weet niemand. Over het aanslaan ofwel doorslaan van de vering is bekend dat ongeveer 50% van de rijders voelt of hun voorvork aanslaat. Maar ongeveer 95% van de rijders weet niet of hun achterschokbreker aanslaat. De datalogger kan en zal vertellen of de vering werkelijk aanslaat. Er is namelijk een verschil tussen aanslaan en zijn slag volledig gebruiken. Wanneer de vering nagenoeg zijn volledige slag gebruikt wordt dat soft-bottoming genoemd. Dit is het laatste deel van de bruikbare slag van de vering. Werkelijk aanslaan ofwel hard-bottoming kan een negatieve invloed hebben op de gehele motor. Het systeem geeft een goede kijk naar het gedrag van de vering. Onder andere het aantal bottoms, de spindelsnelheden van de compressie- en rebound demping en de hoeveelheid wieluitslag voor zowel voor als achter.
Een zeer belangrijk en vaak vergeten aspect is de dynamische rijhoogte. Met het systeem kan precies de balans van de motor en rijhoogte onder het rijden vastgesteld worden. Dit geeft als resultaat; een naar uw wensen perfect uitgebalanceerde motor.
Veel mensen denken dat de vering één keer per ronde aan hoort te slaan. Maar waar komt dat vandaan? Voorbeeld: denk aan de perfect afgeveerde motor; niet aanslaan, goede souplesse, goede balans, goede feedback, veel tractie en een goed gevoel van controle. U komt op een ander circuit, rijdt een ronde en komt erachter dat de motor te hard is afgeveerd naar de omstandigheden daar en slaat niet aan. Er wordt dan verondersteld het volgende te doen: alles zo zacht afstellen dat de vering minstens één keer per ronde aanslaat. Vaak voelt de motor dan aan als een slappe hap en is moeilijk te controleren. Dit leidt tot langzamere rondetijden en een heleboel frustratie, wat het plezier in motorrijden vermindert.
Doordat iedere rijder uniek is, hoort er bij iedere rijder een andere veringkarakteristiek. Door het data logging systeem kan VMT bepalen wat voor type rijder u bent en kan vervolgens bepaald worden wat de beste afstelling moet zijn. Het is namelijk mogelijk de balans in de motor vast te leggen. Dit systeem geeft meer informatie voor het optimaliseren van uw vering. Het is nu mogelijk meer souplesse en dus grip te combineren met een hoge weerstand tegen doorslaan!
De techniek en kennis van VMT maakt een einde aan problemen en zorgt voor een optimale vering!
Test en ontdek daarom wat VMT voor u kan betekenen. Informeer naar de mogelijkheden!